תהליך הערכת שמאי לדירה

ישנם לא מעט אנשי מקצוע אשר עלולים להוות פרמטר משמעותי במקרים שונים בחיינו, בין אם מדובר בחוות הדעת של הקב"ן בצבא עלינו ובין אם מדובר בחוות הדעת של השמאי על הדירה שנבקש לרכוש או למכור. תפקידים אלו ובעיקר תפקידו של השמאי, לא נועדו בשביל להפוך את הליך רכישת הדירה לקשה יותר אלא פשוט להפוך את הליך הקנייה להרבה יותר הגיוני ומחושב. כך תהליך הערכת שמאי לדירה מתחיל כבר מנסחי הטאבו של הנכס, מה שמאפשר לבצע בירור ולהכיר האם ישנם אזורים שלא נבנו כחוק בנכס ושעלולים גם לחשוף אותנו לכדי תביעה משפטית ולרבות עונש מאסר.

שלבים ראשונים בתהליך הערכת שמאי לדירה

כמו שציינו מעל אחת הפעולות הכי "מעמיקות" של השמאי היא ללא ספק איסוף המידע, שכן איסוף מידע זה אמור להשפיע לרבות לא רק על היתרי הבנייה של חלקים מהנכס אלא להתריע גם במקרה של הערות טאבו שלא הוזכרו וכמובן לוודא לבצע התאמה בין הנכס לרישום הדירה. את איסוף המידע ניתן יהיה לעשות דרך אתרי האינטרנט הממשלתיים והאתרים המקומיים, שם נוכל להשיג בעלות סמלית את נסחי הטאבו, את תשריט בית משותף, צילום של תיק בניין בעירייה וכמובן נסח טאבו מרוכז. את רוב המידע נוכל להשיג בצורה מקוונת ומהירה, לעיתים גם ללא כל צורך להגיע אל הלשכות השונות ולא להתרוצץ בין המשרדים השונים.

מתי זה נכון? ומה עוד נכלל בהליך

חלק מהמידע שיגיע אל השמאי יכלול גם תוכניות עתידיות או זכויות בנייה, אשר יוכלו לעזור לו לאמוד את הנכס בצורה הגיונית גם ביחס לעתיד השכונה והאזור בו הנכס עומד. פרטים אלו עלולים להוות נדבך די חשוב בהליך הערכת שווי הנכס, שכן במידה ונבקש לקחת משכנתא נהיה זקוקים להערכה ראויה ומדויקת לבנק. אך גם אם נהיה בלב ליבה של סערת גירושין, הליך הערכה של שמאי יוכל לעזור לנו לתמחר את הדירה במחיר המתאים ללא כל ניחושים מיותרים או בהשארת הדירה מיותמת. מצבים שכאלו ועוד מקרים נוספים יוכלו להיפתר בקלות על ידי שמאי מקצועי ומנוסה.